Dzisiaj jest: 20 Styczeń 2018    |    Imieniny obchodzą: Fabian, Sebastian

Jak uczyć się skutecznie?

Ocena użytkowników:  / 2
SłabyŚwietny 

skuteczne uczenie

Młody człowiek musi dzisiaj opanować 10 razy więcej wiedzy niż jego dziadek. Dlatego, aby nauka lepiej „weszła” do głowy, a przy tym pochłaniała mniej czasu, warto jest zastosować kilka sprawdzonych technik. Oto poradnik dla tych, którzy chcą się uczyć skutecznie i z większą satysfakcją.


Podany niżej schemat powtarzamy każdorazowo przed uczeniem się.

 

Czas


Określ czas, w jakim chcesz opanować dany materiał, np. godzina. Ustaw stoper, by zadzwonił najpierw po 30 min. – wyznaczając przerwę, a potem po godzinie. Podczas przerwy trwającej 5 min. zrób coś związanego z ruchem: pobiegaj w miejscu, wynieś śmieci :) Przerwa jest po to, abyś utrzymał jak najdłużej koncentracje na tym, co robisz. Pracując bez przerwy twój mózg znudzi się i zacznie szukać ciekawszych bodźców.

 

Relaks


Włącz nie za głośno muzykę barokową, np „Cztery Pory Roku” Vivaldiego – ma być jedynie cichym podkładem. Zamknij oczy i przez chwilę wsłuchaj się w melodię. Oddychaj swobodnie.  Myśl o pozytywnym doświadczeniu. Postaraj się, by to wyobrażenie było, jak najbardziej realne. Na relaks przeznacz 3 min.

 

 

 

Koncentracja


Weź do ręki 5 kostek do gry. Wyrzucaj wszystkie jednocześnie. Ważne, by wyrzucone leżały bardzo blisko siebie – tak, aby stanowiły dla twojego oka jedną informację. Popatrz przez ułamek sekundy na kostki. Zakryj je i oszacuj wynik oczek. Sprawdź swój wynik z faktycznym. To ćwiczenie zmusza mózg do pracy. Po kilkunastu rzutach zauważysz, że robisz mniej pomyłek. Powtórz  ćwiczenie 10 razy.

 

Czytanie


Przejrzyj materiał w książce, który musisz opanować. Zwróć uwagę na wytłuszczony druk, inny kolor, daty, duże litery. Obejrzyj obrazki, wykresy, tabele. Przeczytaj tekst po cichu, podkreślając (ołówkiem lub palcem) to, co czytasz. Na marginesie wypisuj rzeczy, które cię zainteresowały, czy warte zapamiętania.

 

Notatka


Zrób szybko notatkę. Używaj skrótów, piktogramów, liczb i rożnych kolorów. Notatka może zupełnie nie przypominać tego, co masz w zeszytach – ma być jasna i zrozumiała dla ciebie, dlatego nie musisz trzymać się żadnych ram. Pozwól sobie na kreatywność.

 

Drugie czytanie


Przeczytaj tekst jeszcze raz. Zwróć uwagę na rzeczy, które wcześniej pominąłeś. Czytaj szybko, podkreślając to, co czytasz.

 

Uzupełnij notatkę


Dopisz rzeczy, które tym razem zwróciły twoją uwagę. Uwzględnij to, co w podręczniku zapisano małym drukiem. Często jest tam jakaś informacja, którą można zabłysnąć na szóstkę:) Możesz również samodzielnie poszukać dodatkowych rzeczy, np w internecie jakiejś ciekawostki związanej z danym tematem. Pamiętaj tylko, by w sieci nie zostać dłużej niż 2 min:)

 

Powtórka


Przeczytaj swoja notatkę. Jeżeli przypomni ci się jakaś informacja, wprowadź ją do notatki. Pisz hasłami, skrótami myślowymi – dzięki temu twoja wypowiedz będzie twórcza, a nie odtwórcza, a przede wszystkim ty więcej zapamiętasz.

 

Możesz robić coś, co najbardziej lubisz:)


Twój mózg potrzebuje czasu, by poukładać  w odpowiednie szufladki to, czego się nauczyłeś. Jeżeli nie czujesz się pewnie, możesz zrobić sobie kolejna powtórkę materiału po 2 godz., bazując jedynie na notatce. Zaskoczy cię wynik. Nic na to nie poradzisz, że masz genialny mózg:

Dzięki podanemu schematowi – przez godzinę nauki dużo się dzieje, zmieniają się elementy, nie jest jednostajnie, przez co uczysz się skuteczniej i krócej. Spróbuj i powodzenia :)

 

 

Mariola Kalinowska

 

 

Mariola Kalinowska

Dyrektor Akademii Nauki w Mińsku. Od 7 lat trener aktywnej nauki i rozwoju intelektu dla dzieci , młodzieży i dorosłych.

You have no rights to post comments