Dzisiaj jest: 20 Styczeń 2018    |    Imieniny obchodzą: Fabian, Sebastian

Alfabet maturzysty

Ocena użytkowników:  / 0
SłabyŚwietny 

Nr 83 str 12 Strefa młodych alfabet maturzysty Matura – jakże ważny moment w życiu każdego młodego człowieka, który kończy edukację w szkole średniej. Właśnie zaczęły się egzaminy dojrzałości z bagażem wielkich niewiadomych, stresu i obaw okupionych miesiącami przygotowań na różnych kursach. Igor będzie zdawał maturę w Zespole Szkół Ekonomicznych w Mińsku. W szkole, której przez pierwszy rok nie lubił, bo kierunek nauki, uważał – „wybrała mu mama”. Ale dziś nie żałuje – ma wspaniałego wychowawcę, broniącego klasy, jak lew i fajnych kolegów. Wie też, co chciałby robić w życiu, bo teraz logistyka nie jest już dla niego obco brzmiącym hasłem. Pierwsze skojarzenie z literą alfabetu pokazuje człowieka takim, jakim jest, bez retuszu...

 

A jak absolwent

– co niektórym słowo „absolwent” kojarzy się z alkoholem, ale w tym wypadku chodzi o osobę kończącą pewien etap w życiu, a dokładniej mówiąc – szkołę. Słowo to jest w pewnym sensie symbolem nadchodzącej wolności, a także obowiązków czekających wszystkich maturzystów.

 

B jak bezsilność

– w przypadku przyszłych absolwentów bezsilność jest związana ze strachem przed nadchodzącymi maturami. Niektórzy uważają, że kwestia ich zdania czy też nie, zależy od szczęścia, a nie od rozumu, co jest błędnym przekonaniem, gdyż tylko dzięki własnej pracy można coś osiągnąć.

 

C jak, co dalej?

– po otrzymaniu wyników maturalnych, każdy zada sobie pytanie: „co dalej?” Ale to pytanie powinno zostać zadane o wiele wcześniej, już przy wyborze szkoły ponadgimanzjalnej, bo każdy uczeń już wtedy zaczyna decydować o swojej przyszłości. W przypadku maturzystów, odpowiedź jest prosta – dalej są albo studia, albo praca. Ewentualnie, jedno i drugie. Na pewno można wykluczyć bezczynne siedzenie w domu.

 

D jak dom

– to miejsce, w którym spędza się sporo czasu na uczeniu i właściwym przygotowaniu do egzaminów, dlatego maturzysta powinien czuć się w nim bezstresowo. A także mieć poczucie, że jest wspierany przez najbliższych.

 

E jak edukacyjne placówki

– to, następne po domu miejsca, w których uczniowie spędzają czas na nauce i dokształcaniu, aby pomyślnie zdać egzaminy maturalne.

 

F jak Facebook

– jest odskocznią od stresu i nauki. Dzięki niemu mamy możliwość kontaktowania się ze znajomymi, co jest o tyle ważne, że trudno się wymykać z domu, kiedy wszyscy wiedzą, że powinno się uczyć. Facebook, czy inne portale społecznościowe są świetnym sposobem komunikacji między uczniami, ale nie można z nimi przesadzać, gdyż istnieje niebezpieczeństwo, że zmarnuje się na nich sporo cennego czasu.

 

G jak gdybanie

– nad tym, co było, będzie na pewno pierwszą czynnością wykonywaną przez absolwentów zaraz po wyjściu z egzaminów. Wszyscy będą zastanawiać się nad tym, co by było, gdyby przeczytali całe lektury zamiast streszczeń, albo poświęcili odpowiednią ilość czasu innym tematom. Dlatego warto było przerobić wszystko, na co tylko znalazło się czas, żeby właśnie uniknąć przykrego tematu gdybania.

 

H jak humor

– gruntem do właściwego przygotowania się do matury jest podchodzenie do nauki z właściwym nastrojem. Nie można tracić humoru nawet, gdy coś nie wychodzi. Trzeba próbować dalej i nie przejmować się niepowodzeniami. Nawet, jeśli na początku nie udaje się zrozumieć dzielenia wielomianów z ciągami :)

 

I jak impreza

– każdy uczeń z niecierpliwością wypatruje okazji, która będzie odskocznią od szkoły. A najlepszą i najczęstszą z nich jest weekend, podczas którego zazwyczaj się imprezuje. Wbrew temu, co myślą rodzice, pozwala to oderwać myśli od maturalnego stresu i daje możliwość odprężenia umysłu, zwłaszcza po wysiłku włożonym w rozwiązywanie wyjątkowo trudnego zadania

 

J jak „jutro”

– słowo, które jest symbolem lenistwa i niechęci do podejmowania działań. Każdy, przed rozpoczęciem zadania, do którego jest negatywnie nastawiony, stara się je odłożyć na później. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli nie będzie się odkładać czegoś „na jutro”, tym więcej będzie się miało na to czasu, a wysiłek włożony w „nieodkładanie na jutro” może przynieść jeszcze lepsze efekty.

 

K jak kursy przygotowawcze

– niektórzy uważają, że na kursy przygotowawcze zapisują się ci, którzy olewali naukę we wcześniejszych latach. Ale nie jest to prawdą, ponieważ dzięki nim można sobie przypomnieć zakres dawno nieprzerabianych materiałów. I najlepiej to zrobić pod okiem przygotowanej specjalnie do tego kadry nauczycielskiej.

 

L jak lenistwo

– jest następnym grzechem popełnianym przez maturzystów. Wszyscy wolą poświęcać czas na cokolwiek innego, zamiast zająć się obowiązkami, co, w przypadku uczniów, może zaowocować inną przyszłością niż mieli zaplanowaną.

 

M jak matura

– słowo-hasło, którego niektórzy unikają jak ognia, inni udają, że się go nie obawiają, podchodząc do niego z humorem, a jeszcze kolejni nie przykładają do niego wagi. Fakt faktem, czeka ona wszystkich uczniów i nie można podchodzić do niej zbyt wyluzowanym.

 

N jak niska samoocena

– na pewno nie jest czynnikiem ułatwiającym właściwe przygotowanie do matury. Sporo uczniów przechodzi kryzys twierdząc, że „nic nie potrafią”, co jest, po prostu klasycznym objawem przedmaturalnego stresu. W takich momentach trzeba wziąć się w garść i powiedzieć sobie – „potrafię”.

 

O jak opatrzność boska

– tuż przed, oraz podczas egzaminów jakże potrzebna :)

 

P jak prezentacja

– część matury ustnej z polskiego, której maturzyści najbardziej się obawiają. To bardzo stresujący moment matur, ponieważ spędza się go samotnie przed komisją, w największym stresie, modląc się, żeby nie zapomnieć, o czym mówić.

 

R jak refleks

– w przypadku maturzysty już nie może być to refleks „szachisty”.

 

S jak studniówka

– bal odbywający się w teorii na 100 dni przed maturą jest symbolem, że żarty się kończą i najwyższy czas brać się za przygotowania do egzaminów, gdyż z każdym dniem zbliża się nieunikniona matura. Dla wielu uczniów jest to jedna z ostatnich okazji spędzenia w czasu w gronie klasy, przy dobrej zabawie i niewątpliwie dla wszystkich jest to wydarzenie, które zapamiętają do końca życia.

 

T jak trema

– prędzej czy później dopadnie każdego. Dlatego najlepiej zacząć się z nią oswajać długo przed egzaminami, żeby już podczas nich nie zostać sparaliżowanym strachem, tylko odetchnąć głęboko i uwierzyć we własne siły i możliwości.

 

U jak używki

– pozwolicie, że przemilczę ten temat.

 

W jak wychowawca

– osoba będąca wychowawcą, musi posiadać szereg różnych cech, np. być komunikatywna, uczciwa, mieć wysoką kulturę osobistą i całe mnóstwo innych atutów, które można by wymieniać i wymieniać. Co ważne, uczniowie powinni czuć jej wsparcie. Uosobieniem tych wszystkich cech jest pani Mariola Olejnik z Zespołu Szkół Ekonomicznych :)

 

Z jak zadanie

– ciągłe ćwiczenia pomagają utrwalić teorię, którą łatwiej przyswoić w praktyce, dlatego rozwiązywanie zadań z maty czy sprawdzanie swoich sił w próbnych maturach jest niezbędne, aby upewniać się, czy na pewno potrafi się to, co myśli się, że się potrafi :)

 

Ż jak życie

– nie kończy się po maturze, a wprost przeciwnie – otwiera się przed nami kolejna furtka.

 

Wysłuchała Anna Kowalczyk, która składa gorące podziękowania Igorowi za czas poświęcony na opracowanie alfabetu, pomiędzy kursem przygotowawczym, a książkami. W „Strefie” trzymamy kciuki za Igora i życzymy powodzenia na egzaminach maturalnych.

You have no rights to post comments