Reforma liceum
Dzisiaj jest: 20 Sierpień 2018    |    Imieniny obchodzą: Sabina, Sobiesław, Bernard

Reforma liceum

Ocena użytkowników:  / 0
SłabyŚwietny 

Jadwiga Ostrowska-Dźwigała

Od 1 września 2012 r. do szkół ponadgimnazjalnych wkracza ostatnia faza zmian programowych związanych z reformą oświaty. Nowa podstawa programowa, która jest od trzech lat realizowana w gimnazjum będzie miała kontynuację na IV etapie edukacyjnym, czyli w liceum. Nowe ramowe plany nauczania będą obowiązywać w klasach pierwszych. O tym, jak reforma będzie wyglądała w „Macierzance” rozmawiamy z Jadwigą Ostrowską-Dźwigałą, dyrektor szkoły.

Czym jest nowy ramowy plan nauczania w liceum?


Jadwiga Ostrowska-Dźwigała (J. O.-D.) – Plan określa m.in. minimalny wymiar godzin na realizację poszczególnych zajęć edukacyjnych. Ponadto, wymiar godzin ma tzw. rozszerzenia i zajęcia uzupełniające. Tworząc ofertę dla kandydatów do liceum musimy już teraz podjąć decyzję dotyczącą właśnie kształtu tych ramowych planów nauczania. W zasadzie wszystko się sprowadza do tego, aby proponowane rozszerzenia, czyli przedmioty wiodące, z jednej strony odpowiadały oczekiwaniom naszych kandydatów i były zgodne z możliwościami kadrowymi szkoły, a z drugiej – umożliwiały w przyszłości, po maturze wybór dobrego kierunku studiów wyższych.

 

Jak, w takim razie będzie realizowana nauka w liceum zgodnie z nowymi ramówkami?


J. O.-D. – W pierwszej klasie uczniowie w zasadzie będą realizować zajęcia edukacyjne na poziomie podstawowym ze wszystkich przedmiotów. Dlatego w pierwszym roku nauki różnice w zajęciach pomiędzy poszczególnymi klasami będą niewielkie. Dopiero od drugiej klasy uczniowie będą przede wszystkim uczyć się przedmiotów wybranych jako wiodące, w zakresie rozszerzonym. Ma to sprzyjać jak najlepszemu przygotowaniu do egzaminu maturalnego. W klasie drugiej i trzeciej nie będzie już większości zajęć z klasy pierwszej, natomiast na wybrane zajęcia przeznaczona będzie większa ilość godzin. Mogę powiedzieć, że ten kształt ramówek odpowiada oczekiwaniom młodzieży, która od drugiej klasy liceum myśli o maturze i studiach.

 

liceum MacierzankaKrytycy reformy wskazują na powierzchowne potraktowanie przedmiotów poza rozszerzeniami – czy to prawda, co Pani sądzi o tej krytyce?


J. O.-D – Nauczyciele mają rację mówiąc, że dotychczas obowiązujące programy zostały bardzo okrojone. Jednak stało się to kosztem przedmiotów nauczanych w wymiarze rozszerzonym. Plan lekcji nie jest z gumy. Jeśli liceum ma pozostać trzyletnie, to po prostu nie da się już „włożyć” w plan więcej zajęć.  

 

Czy szkoły są przygotowane na takie zmiany?

 

J. O.-D. – Nowa ramówka jest dla szkół dużym wyzwaniem organizacyjnym, bo wiąże się z koniecznością ułożenia dobrego planu lekcji dla uczniów i dla nauczycieli. To bardzo trudne dla dużej szkoły, jeśli część zajęć ma się odbywać w systemie klasowolekcyjnym, a część w systemie międzyoddziałowym. Na szczęście mamy w tym zakresie doświadczenie, bo już od kilku lat prowadzimy tym systemem zajęcia z języków obcych.

 

Jak przedstawia się konkretna oferta dla uczniów, którzy w roku szkolnym 2012/2013 chcieliby rozpocząć naukę w liceum w „Macierzance”?


J. O.-D. – Planujemy ustanowić 6 oddziałów klasy pierwszej. Będą to klasy, w których znajdą się następujące przedmioty nauczania w zakresie rozszerzonym: klasa A – historia, WOS, wybrany język obcy nowożytny spośród języka angielskiego, francuskiego, niemieckiego, rosyjskiego. Nauką w tej klasie powinni być zainteresowani przyszli prawnicy, politolodzy, socjolodzy. Klasa B – język polski, WOS, wybrany język obcy nowożytny spośród języka angielskiego, francuskiego,  niemieckiego, rosyjskiego. Tę klasę zapewne wybiorą wszyscy kandydaci na studia filologiczne i dziennikarskie. Klasa C – biologia, chemia, fizyka. To oferta dla przyszłych lekarzy, biologów i zainteresowanych różnymi kierunkami na SGGW. Klasa D – matematyka, chemia, informatyka. Naukę w tej klasie polecamy kandydatom na kierunki związane z chemią na uczelniach technicznych, np. PW, AGH i uniwersytetach. Klasa E – matematyka, fizyka, informatyka. Tę klasę wybiorą kandydaci na studia techniczne, tj. PW, WAT, AGH oraz na uniwersyteckie kierunki ścisłe.  Jako uzupełnienie proponujemy grafikę komputerową. Klasa F – matematyka, geografia, informatyka. To oferta skierowana dla kandydatów na SGH i inne uczelnie ekonomiczne. Jako przedmiot uzupełniający także mamy w ofercie grafikę komputerową.

 

A jeśli uczeń stwierdzi, że pomylił się z wyborem klasy i będzie chciał zmienić profil nauki?


J. O.-D. – Bierzemy to pod uwagę, że po kilku miesiącach spędzonych w szkole uczeń może zechcieć zmienić wybrany profil nauki. Nowe ramowe plany nauczania pozwalają na dokonanie takiej zmiany w klasie pierwszej, bo gros godzin na przedmioty rozszerzone przypada w klasie drugiej i trzeciej. Nie będzie więc z tym problemu.

 

Skąd pewność, że oferta liceum zaspokoi oczekiwania gimnazjalistów?


J. O.-D. – Analizujemy wybory, jakich dokonują nasi absolwenci, śledzimy ich losy, omawiamy na zebraniach rady pedagogicznej wyniki rekrutacji na studia, monitorujemy rynek edukacji, wiodące trendy i zapotrzebowanie rynku pracy na absolwentów różnych kierunków studiów. W oparciu o te wszystkie elementy stworzyliśmy najnowszą ofertę naszego liceum. Poza tym, nowe ramówki konsultowaliśmy z uczniami.

 

Nie boi się pani nadchodzących zmian?


J. O.-D. – Już wkrótce przekonamy się, jak funkcjonować będą nowe pomysły na dostosowanie naszej edukacji do standardów światowych. Jedno jest pewne – zmiany te wymagają dużego zaangażowania nauczycieli zarówno w przełamywaniu swoich przyzwyczajeń i stereotypów, jak i kreatywności w poszukiwaniu nowych metod i form pracy. Mam nadzieję, że wszystko będzie dobrze. Podobnego zdania są moje koleżanki i koledzy – dyrektorzy mińskich szkół ponadgimnazjalnych. Jesteśmy w stałym kontakcie, dyskutujemy o zmianach i wymieniamy się pomysłami. Specyfika poszczególnych szkół jest różna, ale wspólnie z władzami powiatu próbujemy stworzyć ofertę edukacyjną, która spełni oczekiwania wszystkich uczniów i ich rodziców.

Rozmawiał ZR, fot. DM

You have no rights to post comments