Dzisiaj jest: 21 Czerwiec 2018    |    Imieniny obchodzą: Alicja, Marta, Alojz

Uczyć się, ale jak?

Ocena użytkowników:  / 0

DSCN0295UEEFS L-kolorW Mińsku Mazowieckim rusza kolejna edycja warsztatów dla uczniów i nauczycieli szkół podstawowych.


Celem projektu jest zwiększenie szans edukacyjnych uczniów poprzez pokazanie im metod efektywnego uczenia się. - Część naszych uczniów zadaje sobie pytanie dlaczego niektórym łatwiej osiągnąć to, co innym zajmuje mnóstwo czasu i wysiłku, miewają problemy z koncentracją i zapamiętywaniem – stwierdza Wicedyrektor  Szkoły Podstawowej numer 2 w Mińsku Mazowieckim Pani Marzena Popławska – na KAPITAL LUDZKIwarsztatach mają dowiedzieć się jak to zmienić.
Realizowane są one w ramach projektu pod nazwą „Uczyć się, ale jak?” - wyrównywanie szans edukacyjnych wśród uczniów klas V-VI SP nr 1 i SP nr 2 w Mińsku Mazowieckim. Do tej pory wzięło w nim udział 480 uczniów i uczennic ze Szkoły Podstawowej nr 1 i nr 2.  

Inicjatywa ta została podjęta przez Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Pomocy Q Zmianom w partnerstwie z Miastem Mińsk Mazowiecki.

A co w programie? Warsztaty dla uczniów, szkolenia dla nauczycieli, korepetycje. Wszystkie oparte na autorskich programach edukacyjnych wykorzystujących wiedzę z zakresu psychologii pamięci i uczenia się, a także emocji i motywacji. „Żeby się chciało, gdy się nie chce”, „Jak się uczyć” czy „Triki-Mnemotechniki” to zajęcia, podczas których każdy uczeń znajdzie swój sposób na efektywną naukę.

SAM 0464

Podczas szkolenia nauczyciele mają okazję pogłębić swoje kompetencje w zakresie aktywnych metod w nauczaniu, poznać nowe sposoby motywowania uczniów. – Bardzo ważne jest, by nauczyciele mieli zapewniony stały dostęp do tego typu szkoleń, by mogli odświeżać i aktualizować swoją wiedzę. Różnorodne metody pomagają w codziennej pracy z uczniami dorastającymi w epoce Internetu – mówi koordynatorka projektu Olga Wieczorek – Trzeciak.

 

Wszystkie zajęcia prowadzone są przez specjalistów wierzących w to, że przy odpowiednim nastawieniu nauka może być przygodą. Z efektami tych działań można będzie zapoznać się podczas seminarium, które odbędzie się już 7 listopada w Mińsku Mazowieckim.

Poszczególne etapy projektu można śledzić na stronie www.jaksieuczyc.org. W zakładce „Jak się uczyć?” znajdują się przykłady ćwiczeń pomagających w nauce.


Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 

 

Tekst i fot.: Stowarzyszenie Q Zmianom

Supergimnazjalista Łukasz Zajma

Ocena użytkowników:  / 4

Nr 40 str 5 Strefa szkoła supergimbus

„Supergimbus” to konkurs na najlepszego gimnazjalistę powiatu mińskiego, którego
już szósta edycja odbyła się w środę, 23 maja w Szkołach Salezjańskich w Mińsku. W
konkursie wzięli udział najlepsi uczniowie gimnazjów osiągający wysokie wyniki w nauce, a
tytuł „Supergimbusa 2012” zdobył Łukasz Zajma z gimnazjum w Wielgolesie.

Każdą szkołę, zarówno z Mińska, jak i z powiatu reprezentował jeden uczeń wyznaczony przez
dyrekcję na podstawie opinii Rady Pedagogicznej oraz jego zaangażowania w życie szkoły i
środowiska lokalnego. „Supergimbus” miał charakter turnieju z udziałem publiczności, a uczniowie
musieli się wykazać znajomością materiału z zakresu I i II klasy gimnazjum – języka polskiego,
matematyki, fizyki, chemii, biologii, historii, informatyki i religii. W tegorocznej edycji konkursu
wzięło udział 14 uczniów. Dopingowali ich koledzy i nauczyciele. Finałowa rozgrywka była bardzo
emocjonująca, ale tylko jeden uczeń mógł otrzymać statuetkę „Supergimbusa”. Rozmawialiśmy z
Łukaszem Zajmą tuż po wręczeniu nagród:

Czytaj więcej: Supergimnazjalista Łukasz Zajma

Reforma liceum

Ocena użytkowników:  / 0

Jadwiga Ostrowska-Dźwigała

Od 1 września 2012 r. do szkół ponadgimnazjalnych wkracza ostatnia faza zmian programowych związanych z reformą oświaty. Nowa podstawa programowa, która jest od trzech lat realizowana w gimnazjum będzie miała kontynuację na IV etapie edukacyjnym, czyli w liceum. Nowe ramowe plany nauczania będą obowiązywać w klasach pierwszych. O tym, jak reforma będzie wyglądała w „Macierzance” rozmawiamy z Jadwigą Ostrowską-Dźwigałą, dyrektor szkoły.

Czym jest nowy ramowy plan nauczania w liceum?


Jadwiga Ostrowska-Dźwigała (J. O.-D.) – Plan określa m.in. minimalny wymiar godzin na realizację poszczególnych zajęć edukacyjnych. Ponadto, wymiar godzin ma tzw. rozszerzenia i zajęcia uzupełniające. Tworząc ofertę dla kandydatów do liceum musimy już teraz podjąć decyzję dotyczącą właśnie kształtu tych ramowych planów nauczania. W zasadzie wszystko się sprowadza do tego, aby proponowane rozszerzenia, czyli przedmioty wiodące, z jednej strony odpowiadały oczekiwaniom naszych kandydatów i były zgodne z możliwościami kadrowymi szkoły, a z drugiej – umożliwiały w przyszłości, po maturze wybór dobrego kierunku studiów wyższych.

Czytaj więcej: Reforma liceum

Oj, działo się!

Ocena użytkowników:  / 0

Miesiąc minął, jesień w pełni, zimno, deszczowo i słonecznie na przemian, a Czytelnicy piszą, dzwonią, opowiadają prosto w oczy...

 

Uciążliwe sąsiedztwo


Szanowna Czytelniczka informuje, źle się dzieje na ulicy Malinowej, obok jednej z sieciowych pizzerii. Czytelniczka mieszka w sąsiedztwie ruiny drewniaka, rozpadającego się na oczach nas wszystkich, o czym można przekonać się na własne oczy jadąc lub idąc ulicą Warszawską. Pal licho, że ruina się rozpada (i tak tam nikt nie mieszka), ale przy tym stała się miejscem zabaw i uciech niektórych obywateli naszego miasta, co uniemożliwia w znacznym stopniu normalne funkcjonowanie sąsiadów owej posesji. Szanowna Czytelniczka – Sąsiadka wysyłała już monity do władz, zgłaszała wielokrotnie prośbę o interwencję do Straży Miejskiej i... ponoć nie jest możliwe, żeby coś zrobić.

Może jednak istnieją jakieś instrumenty nacisku na właściciela posesji, co do rozbiórki „drewniaka”, chociażby ze względu na zagrożenie pożarowe? Władzo! – bądź życzliwa w stosunku do mieszkańców małej ul. Malinowej. W końcu Ty też możesz i nawet powinnaś ich reprezentować, wymuszając na właścicielach uporządkowanie terenu.

 

Czytaj więcej: Oj, działo się!

Z pamiętnika pierwszoklasistki

Ocena użytkowników:  / 1

Martyna LenarczykIdąc na moje pierwsze rozpoczęcie roku szkolnego w gimnazjum miałam dużo obaw, np.  jaką będę miała klasę, czy nauczyciele będą fajni i w ogóle, jak to będzie?


Czwartek, 1 września


W sali gimnastycznej dało się odczuć duże napięcie. W większości uczniowie się nie znali. Na szczęście Pan Dyrektor szybko rozluźnił atmosferę swoim poczuciem humoru. W czasie uroczystości byłam tak przejęta, że nic z niej nie pamiętam. Już w klasie poznaliśmy naszą wychowawczynię.

 

Piątek, 9 września


Każdego dnia poznawałam szkołę, ludzi coraz lepiej i po tygodniu moje obawy zniknęły. Pan Dyrektor jest zaskakujący, potrafi wpaść do klasy w połowie lekcji i wyciągnąć wszystkich pierwszoklasistów na grilla. Innym razem zwołuje zebranie i opowiada: „Śmietniczka nie jest trójgłowym potworem, nie trzeba miotać ją na wszystkie strony, ona tylko grzecznie czeka, aby podnieść jej klapkę i wrzucić śmieć do środka.”

Czytaj więcej: Z pamiętnika pierwszoklasistki

O czym marzą nauczyciele?

Ocena użytkowników:  / 1

Renata Bakuła

Oficjalne obchody, przemówienia ku czci, akademie, spotkania, kwiaty, podziękowania, odznaczenia – w końcu Dzień Nauczyciela jest tylko raz w roku. Tylko, że te oficjalne obchody wciąż stawiają naszych belfrów na piedestale. A przecież to ludzie tacy sami, jak my. Dlatego Strefa Mińsk zapytała o czym marzą mińscy nauczyciele. Oto, co nam odpowiedzieli...

Renata Bakuła, wicedyrektor Szkół Salezjańskich w Mińsku, nauczycielka języka polskiego, wiedzy o kulturze i retoryki

– „Miałam sen...”. Śniła mi się szkoła i… nie był to jeden z dręczących koszmarów. Mądry Z. Freud twierdził, że marzenia senne ujawniają podświadomość. Co mówi mój sen? Jakie są marzenia belfra z 24-letnim bagażem polonistyczno-pedagogicznych doświadczeń? Dla porządku ujmę je w kilku punktach.

 

 

Czytaj więcej: O czym marzą nauczyciele?

Co nowego w szkołach?

Ocena użytkowników:  / 0

 

SP1

Kiedy uczniowie wyjechali na wakacje szkoły nie zostały zamknięte na cztery spusty. W wielu z nich trwały remonty, renowacje, przebudowy i budowy. Na początku roku szkolnego postanowiliśmy sprawdzić, co się zmieniło w mińskich podstawówkach...


Szkoła Podstawowa nr 1 im Mikołaja Kopernika

- wyremontowano dwie sale komputerowe, świetlicę szkolną i główną klatkę schodową

- biblioteka szkolna została przeniesiona do wyremontowanych pomieszczeń po szatni

- zostanie rozpoczęty proces wprowadzania systemu kontroli dostępu do obiektu szkolnego oraz pomieszczeń: szatni, stołówki oraz biblioteki szkolnej

- w końcu tego roku szkolnego nastąpi oddanie do użytku hali widowiskowo-sportowej wraz z zapleczem oraz dodatkowymi pięcioma salami lekcyjnymi, a także zostanie oddane do użytku boisko wielofunkcyjne

-teren wokół szkoły otrzyma całkowicie nowy wygląd - kadra pedagogiczna pozostała bez zmian

 

Czytaj więcej: Co nowego w szkołach?