Dzisiaj jest: 12 Grudzień 2018    |    Imieniny obchodzą: Joanna, Aleksandra, Dagmara

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży

Ocena użytkowników:  / 1
SłabyŚwietny 

Nr 37 str 10 Strefa inicjatyw telefon zaufaniaTelefon 116 111 służy młodzieży i dzieciom potrzebującym wsparcia, opieki i ochrony. Zapewnia dzwoniącym możliwość wyrażania trosk, rozmawiania o sprawach dla nich ważnych oraz kontaktu w trudnych sytuacjach.

 

Telefon 116 111 działa od listopada 2008 r. To pierwszy ogólnopolski i całkowicie bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży uruchomiony przez Fundację Dzieci Niczyje (FDN). Linia 116 111 obsługiwana jest przez psychologów i pedagogów, którzy wysłuchują młodych ludzi, rozmawiają o ich problemach, udzielają im wsparcia w sytuacjach kryzysowych. Dzwoniący nie muszą podawać swoich danych, by porozmawiać. Codziennie, w godz. 12-20 konsultanci odbierają telefony od dzieci i młodzieży z całego kraju. Działaniu linii telefonicznej 116 111 towarzyszy również strona internetowa www.116111.pl, która umożliwia młodym osobom zadawanie anonimowych pytań online przez całą dobę. Dzieci i młodzież znajdą na niej także wiele ciekawych informacji w „Strefie wiedzy” oraz filmiki w których znane osoby zachęcają do korzystania z oferty telefonu 116 111.

 

– Cztery lata temu, uruchamiając bezpłatny numer 116 111 trafiliśmy na ogromną lukę w systemie pomocy dzieciom. Właściwie od pierwszego dnia telefon dzwonił bez przerwy. O tym, że można tu porozmawiać z życzliwym specjalistą, zwierzyć się ze swoich problemów i wspólnie poszukać rozwiązań dzieci dowiedziały się bardzo szybko. To pokazało nam jak bardzo tego rodzaju wsparcie było im potrzebne i jak niezbędne jest dalsze poszerzenie naszej oferty – mówi dr Monika Sajkowska, dyrektor Fundacji Dzieci Niczyje.

 

Do telefonu zaufania 116 111 dzwonią dzieci z szerokim spektrum problemów. Chcą rozmawiać o codziennych smutkach, kłopotach w szkole, kłótniach z przyjaciółmi i rodzicami. Czasem sięgają po słuchawkę, gdy myślą o samobójstwie, są ofiarami przemocy czy wykorzystywania seksualnego. Szukają przyjaznych dorosłych, którym mogą powierzyć swoje problemy i razem z nimi zastanowić się nad możliwym rozwiązaniami.

 

– Każdy z odebranych przez nas telefonów to jakieś dziecko i jego historia. Problem, z którym młody człowiek sam sobie nie potrafi poradzić lub nie wie, gdzie szukać pomocy. Pytają nas co zrobić. Ale czasem potrzebują po prostu, żeby ktoś ich wysłuchał – wyjaśnia Lucyna Kicińska, koordynator telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży z FDN.

 

A z jakimi problemami dzwonią młodzi ludzie?

Gosia (lat 14) boi się mieszkać ze swoim ojczymem, który przychodzi w nocy do jej pokoju.
Wojtek (lat 7) od roku nie widział swojej mamy, która wyjechała do pracy za granicą.
Tomek (lat 10) został okradziony i pobity przez kolegów – nie chce dłużej chodzić do szkoły.

Wanda (lat 9) boi się podejść do innych dzieci, nawet kiedy ma na to ochotę.

Majka (lat 16) nie jest pewna, ale chyba jest w ciąży i boi się o tym powiedzieć rodzicom.

Patryk (lat 12) jego koledzy z klasy naśmiewają się z niego na lekcjach i poza szkołą.

Renata (lat 14) zastanawia się, czy masturbacja niesie za sobą jakieś konsekwencje.

Gosia (lat 15) myśli, że jest za gruba i zmusza się do wymiotów po każdym posiłku, aby nie przytyć.

 

Jeśli masz problem – nie zwlekaj – zadzwoń pod bezpłatny numer telefonu zaufania 116 111 lub wejdź na stronę internetową www.116111.pl Możesz liczyć na anonimową i fachową pomoc.

 

Tekst: Izabela Furdal

na podstawie materiałów FDN, fot. FDN

You have no rights to post comments